Integrale Hatha Yoga

Wat is integrale yoga

Integrale Yoga onderscheidt zich van andere yogavormen doordat het geen vaste richtlijnen volgens een bepaalde leer kent.
Het is binnen deze yoga de bedoeling dat je in zelfobservatie en concentratie de aandacht naar binnen richt en gaat ervaren wat er werkelijk speelt.
Zo kun je direct werken aan een beter evenwicht en yoga integreren in het dagelijks leven.

 

Is deze yoga voor iedereen?
Ja, deze yoga vraagt geen specifieke voorkennis of fysieke lenigheid. De oefeningen worden op een rustige manier uitgevoerd, zonder druk en met respect voor de eigen mogelijkheden.

 

Integrale Yoga is een volledige yoga: alle elementen van de traditionele yoga zijn er in terug te vinden. De lessen bestaan uit een aantal vaste elementen.
 

Hatha Yoga: lichaamsoefeningen
Onder Hatha Yoga verstaat men het aannemen van lichaamshoudingen. Gedurende het aanhouden van de houding wordt alle aandacht hierop geconcentreerd.
Je wordt je bewust van de lichaamsdelen die bij de houding betrokken zijn.
Het resultaat is een gezond functionerend lichaam.
Na de oefening volgt een rusthouding om de werking van de oefening te observeren.

 

Pranayama: adem oefeningen
Prana is datgene wat zuurstof leven schenkt. Pranayama zijn oefeningen voor het verbeteren, uitbreiden en beheersen van de ademhaling. Op deze manier vind je de natuurlijke ademhaling terug.

 

Ontspanning
Tijdens de ontspanningsoefeningen wordt men bewust van spanning in verschillende delen van je zijn.
Het bewust worden en observeren hiervan is een eerste stap om tot verdiepte ontspanning te komen.

 

Concentratie en meditatie
Het stil maken van het denkvermogen is de voorwaarde om de concentratie te kunnen richten. Tijdens de meditatie kom je in aanraking met de mentale stilte, een fundamentele ervaring in de Integrale Yoga.


 

Integrale Yoga en Meditatie

In de les starten we met een ontspanningsoefening waarbij we op de grond liggen of zitten. We “scannen” het lichaam en worden ons bewust van spanning, onze ademhaling en eventuele pijnlijke plekken. Vervolgens starten we met hatha-oefeningen. Een variatie van oefeningen waarbij we staan, zitten of liggen. Spieren in het lichaam worden hierbij goed doorbloed, organen worden gestimuleerd en het lichaam wordt soepel gemaakt. Omdat we de oefeningen rustig uitvoeren werkt het geestelijk en kalmerend. Fysieke oefening en worden soms afgewisseld met ademhalingsoefeningen waarbij de longen gereinigd en gestimuleerd worden. Het laatste deel van de les is gereserveerd voor een geleide meditatie waarbij je innerlijk “op reis” gaat.